Samarbeten

Hej fina! 
 
Idag tänkte jag ta upp en viktig sak här på bloggen! Nämnligen det här med samarbeten! Som ni vet kommer det upp inlägg som är samarbeten, ja det är sånt jag gör som jobb helt enkelt. Jag träffar dock ofta på senare tid på företag som inte alls fått samma nivå på respons som de fått hos mig. Hur kan det då vara så kanske ni som företag undrar? 
 
Det som dykt upp enorm på senaste tiden är att influencers köper sina följare. Detta kan ni googla er fram till hur man kan se. Hur man kan leva med sig själv om man köper sina följare? Ingen aning! Måste kännas så otroligt falskt. Något som också varje företag borde fråga om när man ska annonsera på ett instagramkonto är denna statistik!
 
Här ser vi klart och tydligt vilka åldrar jag når ut till, samt vilka länder. Om du är ett svenskt företag och vill nå den svenska marknaden tjänar du inte särskilt mycket på att synas hos någon med hundratusentals följare, men bara kanske 10% som är från Sverige. Även detta kan påverka resultatet av din annonsering avsevärt. Anordnar du exempelvis en tävling med ett internationellt konto, men bara levererar till Sverige, märker du relativt snabbt att det inte blir samma respons som hos ett konto med stor del svenska följare. 
 
Ja det är verkligen en hel djungel detta! Viktigast är att stay true helt enkelt! För hur det än är så är man inte ärlig mot sig själv när man väljer att köpa följare, samtidigt som man förstör trovärdigheten hos oss som har detta som arbete! 
 
Hoppas ni fann lite matnyttigt om hur man väljer influencer när man annonserar i sociala medier och vad man kan titta efter!